9,3
515 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-PROACE-Electric-1140-380.jpg

Toyota PROACE Electric: slimme bus!

Tijd voor een nieuw hoofdstuk

De Toyota PROACE Electric is de eerste volledig elektrische bedrijfsauto van Toyota. Het is de bus voor vandaag en morgen, maar wat maakt hem nu zo aantrekkelijk? Tijd voor antwoorden.

Op papier maakt de nieuwe Toyota PROACE Electric direct indruk. Het aanbod begint met de PROACE Electric Compact 50 kWh met een actieradius tot 230 kilometer (WLTP), een laadvolume van 4,6 m3 en drie zitplaatsen. Je krijgt direct airconditioning, cruise control, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel (inclusief lendensteun) en een 7-inch Pro-touch multimediasysteem met navigatie, Apple CarPlay, Android Auto en informatie met betrekking tot publieke laadpunten. Aardig compleet dus, toch zijn het vooral de randvoorwaarden die tot de verbeelding spreken.

Toyota-PROACE-Electric-1140-alinea-1.jpg
Zero Emission Programma

We gaan in gesprek met Erwin Jongh, verantwoordelijk voor het ‘Zero Emission Programma’ bij Toyota-importeur Louwman & Parqui. In die functie is hij verantwoordelijk voor de verdere uitrol van modellen zonder verbrandingsmotor die dus lokaal emissievrij kunnen rijden. Een model als de Toyota PROACE Electric dus. Een bestelauto die voor de Nederlandse markt bijzonder interessant is. Hij legt graag uit waarom.

Toyota-PROACE-Electric-555-zero-emission-programma.jpg
Publieke laadpalen

In Nederland staan al dik 70.000 publieke laadpalen. Dat worden er nog veel meer, want de overheid gaat hierin de komende jaren extra investeren. Jongh: “Nederland heeft nu al een zeer hoogwaardig EV-netwerk en dat wordt in de toekomst alleen maar beter. Dat maakt een PROACE Electric bijzonder interessant, want je kunt de batterij zodoende vrijwel overal opladen. Op de batterij – die 50 kWh of 75 kWh groot is – geven we een unieke garantie, te weten 1 miljoen kilometer of vijftien jaar.”

Toyota-PROACE-Electric-1140-publieke-laadpalen.jpg
1 miljoen kilometer!

Op de batterij van de PROACE Electric geldt normaliter een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer. Jongh: “In Nederland gelden er andere voorwaarden. Je krijgt hier een garantieduur tot vijftien jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer. Op de auto zelf zit standaard drie jaar garantie, maar die vullen we in Nederland aan met twee jaar of 200.000 kilometer mits het onderhoud wordt uitgevoerd bij een Toyota-dealer.”

Toyota-PROACE-Electric-555-1-miljoen-kilometer.jpg
Toyota-PROACE-Electric-555-vooruitdenken.jpg
Vooruitdenken

“We willen ondernemers met deze uitgebreide en unieke garantie laten zien dat je ook met een volledig elektrisch aandrijflijn altijd op je bedrijfsauto kunt vertrouwen”, zegt Jongh. “Vooruitdenken is belangrijk, helemaal nu we steeds voorzichtiger om willen gaan met het milieu. We laten hiermee ook zien dat we verder kijken dan alleen de eerste gebruiker. Ook de tweede, derde of zelfs vierde eigenaar kan zodoende nog een voertuig kopen met garantie. De langere garantietermijn is ook gunstig voor de restwaarde en dat is weer interessant voor de ondernemer.”

De binnenstad

De Toyota PROACE Electric is met zijn volledig elektrische aandrijflijn future proof. Fijn om te weten, helemaal nu bestelauto’s met een dieselmotor in steeds meer binnensteden worden geweerd. Jongh: “En dat terwijl de druk op binnensteden steeds groter wordt. Boodschappen, kleding en andere producten bestellen we massaal online en laten we thuis bezorgen, helemaal in deze bijzondere tijden waarin we vaker thuis zijn. We moeten daardoor snel aanpakken. Gelukkig kunnen we dat. Een ding is zeker: ‘zero emission stadslogistiek’ wordt steeds relevanter.”

Toyota-PROACE-Electric-1140-binnenstad.jpg
Geen 'one size fits all'

In de bedrijfsautosector is ‘one size fits all’ volgens Jongh een verkeerde aanpak. “Elke ondernemer heeft zijn eigen wensen. Een hovenier heeft andere wensen dan een pakketbezorger of iemand die de kinderen naar school brengt. We bieden om die reden verschillende varianten van de PROACE Electric aan. Wij regelen alles”, zegt hij.

Toyota-PROACE-Electric-555-one-size.jpg
Toyota-PROACE-Electric-555-mogelijkheden.jpg
De mogelijkheden

In de basis is er keuze uit drie modelvarianten: de Compact, de middelgrote Worker en de grotere Long Worker. Toyota levert ook versies met dubbele cabine geschikt voor zes inzittenden en met een laadvolume van 4 m3. De PROACE Electric Truck biedt versies met een open laadbak of een kipper, handig voor gemeentes, groenvoorziening en aannemers. Een truck met maatwerkopbouw, met een laadvolume tot 10,5 m3, is interessant voor onder meer thuisbezorgservices.

Ontzorgen en coachen

Jongh: “Dienstverlening is net zo belangrijk als het product zelf. Een ondernemer zit niet te wachten op gedoe. Ontzorgen en coachen, daarop ligt de focus. Met coachen doelen we op de methode om te zorgen dat een klant altijd met het juiste product op pad gaat. We kunnen iemand wel in een PROACE Electric praten, maar als die persoon continu op de snelweg is te vinden, dan gaat dat natuurlijk niet werken. Een dieselmotor is het zuinigst op de snelweg, een elektrische auto is het zuinigst in de stad. Dat is even omdenken voor de klant.”

Toyota-PROACE-Electric-1140-380.jpg
Duidelijk uitleggen

Jongh: “We moeten proberen om alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan een klant. Over het opladen bijvoorbeeld. Want hoe leg je nu 1-fase of 3-fase laden uit? We proberen het simpel te houden. Wil je een zwembad vullen met één waterslang of met drie waterslangen? Met dat laatste ben je veel sneller klaar. Overigens leveren we in Nederland standaard een 3-fase laadsysteem. Coachen is voor het bedrijf belangrijk. Je moet als bedrijf goed gaan nadenken op welke routes je een PROACE Electric inzet. In de stad komt ie veel beter tot zo’n recht, dus is het veel interessanter om hem dan aan een werknemer mee te geven die vrijwel altijd in de stad zijn werk doet.”

Meer info over PROACE Electric Inschrijven Toyota nieuwsbrief