Toyota introduceert later dit jaar de nieuwe GR Yaris. Op een ijsmeer in Finland konden journalisten van Autovisie en AutoRAI.nl alvast kennismaken met de rallywagen voor de openbare weg, en de grenzen opzoeken. Dat die veel verder liggen dan gewone stervelingen kunnen bereiken, demonstreerde Elfyn Evans, een van de coureurs van het WRC-rallyteam van Toyota Gazoo Racing. Tot groot enthousiasme van de journalisten.
Meer veranderd dan je denkt
Dries van den Elzen van Autovisie gaat in op de wijzigingen die de nieuwe GR Yaris onderscheiden van de vorige en zegt dat er meer veranderd is dan je denkt. Hij noemt het grotere vermogen, het nieuwe interieur, de verbeteringen aan het onderstel en de verbeterde aansturing daarvan. De conclusie is dat de Toyota GR Yaris door uitgekiende modificaties voor soft- en hardware nóg wendbaarder en beter controleerbaar is dan de versie van 2020. En dat kunnen we slechts beamen.
Uitgebreid getest
Autovisie kan deze vergelijking goed maken, want het is niet hun eerste of enige kennismaking met de GR Yaris. Eerder reed Dries ook al met de vernieuwde GR Yaris op een circuit in Spanje. Daar kwam hij tot de conclusie dat de GR Yaris ook met automaat een fabelachtig weggedrag biedt. Hij doet de gouden tijden van rallyauto’s herleven. Daarnaast won de eerste GR Yaris in 2021 al de grote Autovisie Supertest, waarmee hij zeer spectaculaire auto's van andere merken versloeg.
Rijplezier en rallykwaliteiten
Presentator Bart Oostvogels van AutoRAI.nl doet in een video enthousiast verslag van zijn kennismaking met de nieuwe GR Yaris. Hij vertelt dat de nieuwe GR Yaris nóg beter is dan de versie uit 2020, die niet alleen in Nederland, maar ook internationaal meerdere prijzen in de wacht wist te slepen. En hij laat het rijplezier zien dat de auto biedt op een circuit op het ijs in Finland. Zijn enthousiasme en bewondering worden nog groter als hij meerijdt met Elfyn Evans van het WRC-team van Toyota Gazoo Racing. De topcoureur drijft de nieuwe GR Yaris tot het uiterste en demonstreert de (rallysport)capaciteiten van de GR Yaris.
AutoRAI.nl is verliefd
Het artikel gaat dieper in op alle wijzigingen en technische details. De redacteur bekent dat hij verliefd is geworden op de GR Yaris. Niet alleen door zijn rijkwaliteiten, maar ook door het “toffe interieur”. Dat geeft het echte rallygevoel, met de lage zitpositie en bedieningsorganen die dichter bij de bestuurder zijn gegroepeerd. Daardoor kan de bestuurder, ook als hij strak in de gordel is gesnoerd, alles gemakkelijk bereiken en bedienen. De balans is nog beter dan die van de vorige GR Yaris en de bestuurder voelt zich optimaal verbonden met de auto.