Vijf medewerkers van Gasunie rijden voortaan Toyota Mirai. De waterstof-elektrische Mirai is de nieuwe leaseauto van onder anderen directielid Ulco Vermeulen.
Eigen CO2-uitstoot verlagen
“Gasunie vindt duurzaamheid belangrijk en is continu op zoek naar mogelijkheden om de eigen CO2-uitstoot te verlagen. Met de nieuwe Mirai zet Toyota een mooie volgende stap in de waterstof-elektrische mobiliteit, maar ook zeker op het gebied van gebruikerscomfort en actieradius”, aldus Ulco Vermeulen.
Policy
De lease van de vijf Toyota’s Mirai past binnen de policy van Gasunie dat alle nieuwe leaseauto’s van medewerkers uitsluitend volledig elektrisch aangedreven mogen zijn. De innovatieve brandstofcel van de Toyota Mirai zet de getankte waterstof met behulp van zuurstof om in elektriciteit. Vervolgens wordt hiermee de elektromotor van de auto aangedreven. De Toyota Mirai rijdt dus 100% elektrisch en kent daarbij uitsluitend waterdamp als uitstoot. Met een actieradius tot 650 kilometer (WLTP) kan Gasunie de waterstof-elektrische Toyota gebruiken voor dienstreizen door heel Nederland.
Missie H2
Net als Toyota ziet Gasunie vele mogelijkheden voor waterstof in de energietransitie. Beide partijen maken deel uit van Missie H2, een samenwerkingsverband dat erop gericht is de bekendheid van de duurzame mogelijkheden van waterstof onder het Nederlandse publiek te vergroten en een brede beweging op gang te brengen ten behoeve van de energietransitie. Onlangs werd bekend dat het kabinet wil dat Gasunie een deel van de bestaande gasleidingen gaat ombouwen tot een waterstofnetwerk. Volgens het kabinet is deze stap nodig om zijn klimaatdoelen te halen.
Fotobijschrift v.l.n.r.: Jan Christiaan Koenders van Toyota Nederland, Ulco Vermeulen van Gasunie en Sander Pleij van LeasePlan Nederland